Wonder Wheel: Cümbüşlü Kalabalıkların Kıyısında Duran Yalnızlık
Özet ve Detaylar
Bir zamanlar aktrist olan fakat şimdi garsonuluk yapan ve sürekli duygusal dalgalanmalar yaşayan Ginny, onun kaba saba kocası olan atlı karınca operatörü Humpty, babası ile yıllardır konuşmayan fakat şimdi onun evinde peşine düşen insanlardan saklanan Carolina ve oyun yazarı olmanın hayalini kuran Mickey’in hayatı Coney Adası’ndaki lunaparkta kesişir.
Dram türü filmin başrollerini Kate Winslet, Juno Temple ve Justin Timberlake üstleniyor. Filmin kadrosunda Max Casella, Debi Mazar, Jim Belushi, Geneva Carr, Tony Sirico ve Steve Schirripa gibi isimler de yer alıyor.
FİLM İÇİN YAPILAN ELEŞTİRİLER
1950’li yılların Coney Adası’ndaki lunaparkın kalabalığı içinde hayatları kesişen dört karakterin hikayesini ekranlara taşıyan Dönme Dolap; sürekli duygusal dalgalanmalar yaşayan, bir zamanlar Hollywood’da aktristlik yapan, şimdi ise üzerine yapışan garsonluk rolünü geliştirme uğraşındaki Ginny (Kate Winslet), Ginny’nin atlıkarınca operatörlüğü yapan kaba saba kocası Humpty (Jim Belushi), Humpty’nin uzun yıllar konuşmadığı ama şimdi onun evinde gangsterlerden saklanan kızı Carolina (Juno Temple) ve yazar olma hayaliyle yaşayan genç ve yakışıklı cankurtaran Mickey (Justin Timberlake)’nin kesişen hayatlarını ekrana taşıyor. Evliliği iyi gitmeyen ve kocasının kabalıkları yetmiyormuş gibi ilk eşinden olan oğlunun da sürekli bir şeyleri ateşe verme tutkusuyla baş etmeye çalışan Ginny’nin hayatına renk ve canlılık katan tek şey cankurtaran Mickey ile tanışması olur. Kendinden yaşça küçük olan Mickey ile tutkulu bir ilişkiye başlayan Ginny’nin Mickey ile birlikte kaçıp, Coney Adası’ndan gitme hayalleri Humpty’nin genç ve eşinden yeni boşanmış olan kızı Caroline’ın gelişiyle suya düşecektir. Orta yaş bunalımı içindeki Ginny’nin başlarda iyi davrandığı üvey kızı Caroline’ın gençliğini ve güzelliğini kıskanmaya başlaması, üstüne üstlük Mickey’nin Caroline’dan hoşlandığını ortaya koyan tavrı ve Caroline’ın de Mickey’den etkilenmiş olması; Ginny’nin cümbüşlü kalabalıkların kıyısında duran yalnızlığını açığa çıkararak kötücül kararlar almasına ve dört karakterin hayatlarını geri dönüşü olmayan bir yokuşa sürmesine neden olacaktır.
Tutku, şiddet ve ihanet hikayesi olarak yola çıkan film, adının hakkını verir derecesinde karakterlerin başına gelen olayları döngüsel bir düzlemde aktararak her bir karakterin yaşadığı yeni bir yükseliş ve alçalışı diğer karakterlere de yansıtarak onları birbirlerine bağlıyor. Böylece her bir karakterin hamlesi ve seçimi diğer karakterlerin hayatlarını da dönüştürecek ve etkileyecek biçimde işlevsellik kazanırken karakterlerimiz çoğunlukla başladıkları noktaya geri dönüyorlar. Bu anlamda dönme dolap metaforunun gerekliliklerini karşılayan filmin döngüsel anlatımı ‘trajik kusur’ tanımlaması üzerinden Yunan tragedyalarına bolca selam çakarken Woody Allen’ın konu hakkında detaylara inmeyen tavrı filmin tutarlı gidişatına çelme takıyor. Kişisel hesaplaşmaların su yüzüne çıktığı bir düzlemde rayına oturmaya çabalayan rotadan sapmayı tercih eden Woody Allen, çok daha iyi olabilecek bir filmi ortalama bir seyirlik olarak sunuyor.
Ginny karakterinin tüm yüklerini omuzlarında hissettiğimiz Kate Winslet’ın aşırılığa kaçmayan derecedeki doğal performansı ve onu hiç terk etmeyen güzelliği Dönme Dolap’ın en büyük kozu olarak dikkatleri çekerken; filmin yakın planlarında sıklıkla karşımıza çıkan sarı ve turuncu ağırlıklı renk paletiyle bezenen ışık kullanımı ve Coney Adası’ndaki devasa lunaparktan gelen ışıkları bazen oyuncuların yüzlerine, bazen iç mekanlardaki odalara aktararak kurulan film dili, hem filmin ve filme konu olan karakterlerin hâletiruhiyesini hem de sinematik atmosferi başarıyla yansıtıyor.